Jedním z nejdůležitějších kroků, které je nutné při koupi nemovitosti udělat, je dobře specifikovat své požadavky a přání. Neméně důležité je stanovit své finanční možnosti. Ať již kupujete byt či rodinný dům, činžovní dům, nebytovou jednotku pro obchod nebo kanceláře, vše si musíte dopředu dobře rozmyslet. Protože je ale nejčastějším případem koupě nemovitosti pro bydlení, v následujících krocích Vás seznámíme právě s postupem pro tento případ. Pojďte si projít celý proces, který s námi budete absolvovat.
Když dojde k dohodě prodávajícího a kupujícího, kterou moderuje realitní makléř, přistoupíte k podpisu kupní smlouvy. Zde Vám makléř opět poskytne komplexní servis – kompletní smluvní dokumentaci vytvořenou právními specialisty a opřipomínkovanou všemi účastníky.
Při koupi nemovitosti na hypotéku nebo z rozestavěného developerského projektu většinou uzavíráte ještě dříve smlouvu o smlouvě budoucí kupní a rezervační smlouvu.
Pokud Vás zaujala některá nemovitost v naší nabídce nebo jste si vybrali naši realitní kancelář pro vyhledání vhodného bytu či domu, stačí nás kontaktovat pomocí telefonu, e-mailu či našich webových stránek. Do 2 pracovních dnů se Vám ozve náš makléř a domluví s Vámi osobní schůzku.
Na první schůzce se setkáte s Vaším osobním realitním makléřem, který Vám bude k dispozici po celou dobu trvání obchodu. Jedná se o zkušeného profesionála, který s Vámi probere veškeré detaily realitního obchodu a zodpoví Vaše otázky. Upozorní Vás také na všechny povinnosti a závazky, které jsou s koupí nemovitosti spjaty. Pokud nemovitost nemáte vybránu a budete ji chtít vyhledat, musíte makléři jasně definovat své požadavky. Mezi ty základní patří:
- lokalita – kde chcete bydlet (klidná čtvrť ve městě, bydlení na vesnici, v centru města, v příměstských oblastech…)
- typ bydlení – v čem chcete bydlet (řadový rodinný dům, samostatně stojící rodinný dům, patrový dům, přízemní dům, půdní byt, mezonetový byt, loftový byt, byt v horních patrech, s výtahem, byt s předzahrádkou…)
- občanská vybavenost – co všechno k bydlení potřebujete (možnosti dopravy MHD i autem, dostupnost lékařů, škol, obchodů, restaurací, hřišť..)
- finanční možnosti – za kolik budete bydlet (Váš finanční strop, způsob platby – v hotovosti, hypotékou, kombinací se stavebním spořením..)
3. Zprostředkovatelská smlouva
Poté, co se svým realitním makléřem proberete všechny nezbytné detaily a domluvíte se na spolupráci, uzavřete s RSČS zprostředkovatelskou smlouvu. Ta definuje smluvené úkony, které pro Vás realitní kancelář vykoná; odměnu, která jí za tuto práci bude vyplacena; a případné sankce pro obě strany při nedodržení smluvních podmínek.
V případě, že máte z naší nabídky vybránu konkrétní nemovitost a nepotřebujete vyhledávání, smlouvu neuzavíráte.
Po uzavření smlouvy může makléř na základě Vašich požadavků přistoupit k samotnému vyhledávání vhodné nemovitosti. Díky rozsáhlé síti poboček a franšízantů máme v RSČS dokonalý přehled o všech regionech České republiky a disponujeme pestrou nabídkou. U nás si vybere každý! Naši makléři jsou zkušenými odborníky, kteří Vám pomohou vyhledat ideální nemovitost v souladu s Vašimi finančními představami a umožní Vám její prohlídku.
Jakmile pro Vás makléř najde vhodné nemovitosti, seznámí Vás s detaily a v případě Vašeho zájmu zorganizuje osobní prohlídku bytu či domu v termínech podle Vašich možností. Prohlídky budete absolvovat s makléřem, který Vám bude cenným rádcem. Poradí Vám, upozorní na případné nedostatky či naopak výhody, které jsou pro Vás důležité. Ačkoli má každá nemovitost stanovenu svou prodejní cenu, je dobré znát průměrné ceny srovnatelných nemovitostí v dané lokalitě. I s tímto Vám může náš makléř pomoci.
Pokud jste si již vybrali a chcete uzavřít obchod s prodávajícím, je potřeba zajistit financování.
- Varianta platby v hotovosti přináší značné výhody. Vyhnete se zdlouhavému procesu schvalování hypotéky a ušetříte za poplatky za poskytnutí úvěru. Prodávající je často ochoten rychlost Vaší platby ocenit slevou.
- Pokud zvolíte platbu pomocí hypotéky v kombinaci s hotovostí, kterou využívá velká část kupujících, je potřeba financování řešit dříve – již ve chvíli, kdy se rozhodnete kupovat nemovitost a zjišťujete své finanční možnosti. Nejjednodušší cestou je vybrat si finančního poradce. Základní poradenství pro financování nemovitosti Vám rádi poskytnou také naši makléři. Pro snadnější jednání je dobré získat od banky předběžné schválení hypotečního úvěru. Při poskytování hypotéky hraje roli výše vlastních zdrojů, výše poskytované hypotéky, čistý příjem žadatele, další finanční závazky typu platby leasingu, splátek úvěrů apod.
Naší velkou výhodou je zázemí mateřské České spořitelny a spolupráce se Stavební spořitelnou ČS, díky nimž jsme schopni Vám nabídnout kvalitní poradenství a výhodné finanční produkty. Nabízíme však také hypotéky i ostatních bank. Měsíční splátku si můžete orientačně vypočítat i sami pomocí on-line kalkulátoru, například na webových stránkách České spořitelny. Základní informace získáte také na bezplatné informační lince – finančním poradcům České spořitelny se dovoláte přes číslo 800 207 207.
Další možností je např. využití stavebního spoření a jeho případná kombinace s hypotékou. S touto variantou Vám nejlépe poradí pracovník stavební spořitelny, kde máte své spoření, nebo Váš finanční poradce.
Při řešení financování můžete využít kompletního servisu České spořitelny. S jeho zajištěním Vám může náš realitní makléř, který Vám zprostředkuje veškeré potřebné kontakty.
Když dojde k dohodě prodávajícího a kupujícího, kterou moderuje realitní makléř, přistoupíte k podpisu kupní smlouvy. Zde Vám makléř opět poskytne komplexní servis – kompletní smluvní dokumentaci vytvořenou právními specialisty a opřipomínkovanou všemi účastníky.
Při koupi nemovitosti na hypotéku nebo z rozestavěného developerského projektu většinou uzavíráte ještě dříve smlouvu o smlouvě budoucí kupní a rezervační smlouvu.
8. Vklad do katastru nemovitostí; Daňové povinnosti
Po podepsání smlouvy a složení finančních prostředků, s jejichž bezpečnou úschovou Vám pomůžeme, je třeba učinit ještě jeden důležitý úkon: podání na vklad do katastru nemovitostí. Návrh podání na vklad pro Vás připraví makléř spolu s právním oddělením. Po provedení vkladu se stáváte vlastníkem Vaší nové nemovitosti. Do třech měsíců pak musíte podat přiznání k dani z nabytí věcí nemovitých a do 31.ledna pak musíte podat též přiznání k dani z věcí nemovitých.
Po vyřešení veškerých smluvních záležitostí a zaplacení se uskuteční Vaše poslední setkání s makléřem – to nejpříjemnější, kdy si přeberete Váš nový dům či byt. Na tomto setkání Vám prodávající oficiálně předá nemovitost vč. předávacího protokolu, kde budou zaznamenány všechny důležité náležitosti. Pak již nic nebrání tomu, abyste se začali stěhovat a užívat si nového domova!
Veškeré Vaše další dotazy Vám rádi zodpoví a podrobnější informace poskytnou naši zkušení realitní makléři.
Poznámka: Uvedený postup je pouze orientačním návodem, který se v konkrétních případech může odlišovat.